ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: KENAPA KITA PERLU BERBEKAM ???

Wednesday 20 December 2017

KENAPA KITA PERLU BERBEKAM ???


Bekam merawat semua penyakit melalui  kebaikan gantian darah dengan pembuangan sel darah mati yang mendap di bawah kapilari kulit manusia. Ini kerana manusia mempunyai sistem perkumuhan ( detox) dan pembaharuan sel (recel). Bekam membantu kedua2 proses ini lebih lancar seterusnya merawat semua penyakit manusia.

Diabetis atau kencing manis biasanya terjadi apabila kegagalan pankreas merembeskan insulin cukup untuk keperluan badan.Ini menyebabkan kepekatan darah berlaku akibat berlebihan gula yg tidak diterima oleh sel tubuh manusia. Kandungan gula terperangkap ini akan merosakkan organ2 penting seperti buah pinggang,mata dan hati. Kelikatan darah ini juga mengganggu aliran darah ke bahagian kaki dan menghalang gantian sel berlaku, seterusnya mengakibatkan gengrain, kaki dijangkiti kuman merbahaya dan di potong . Bekam membantu mengurangkan kelikatan darah tersebut selain membantu menguja pertumbuhan sel darah baru yg lebih aktif merawat penyakit ini berperingkat2. Pesakit Diabetis yg bersenam, berpantang, berbekam dan sentiasa menjaga disiplin pengambilan ubat akan hidup sihat seperti tiada penyakit sebenar ( diabetis) yg mengganggu kehidupan sehariannya.

Guot atau acidic yg berpunca daripada lebihan urid acid dalam badan menyerang sendi2 tulang dan membentuk kristal dari urid acid..pesakit menderita kerana keradangan yang bertambah teruk apabila pesakit memakan makanan dari jenis purine protien ( udang,sotong,daging merah dll). Sifat acid yg merosakkan tisu2 sel darah lebih menerukkan keadaan. Bekam membantu mengurangkan kadar acid urid dalam darah dengan direct detox (buang terus) dan penderita gout dapat lega sementara merawat dengan berpantang, pengambilan lobak putih mentah ( dibuat jus atau ulam).. Betapa bahayanya apabila pembentukan kristal urid acid ini berupaya terbentuk pada organ2 lain..Contohnya batu karang,bengak prostat, gagal ginjal selalunya juga berpunca dari lebihan acid urid ini..bekam & pantang mengawal penyakit ini supaya tidak jadi lebih bahaya.

Stroke atau angin ahmar berlaku tanpa diduga kepada sesiapa sahaja. Mereka yg lebih berisiko salalunya mempunyai tahap tekanan darah yg agak tinggi dari biasa. Stroke berlaku apabila "sesuatu" yang menyebabkan tekanan darah naik mendadak dan memecahkan pembuluh darah dalam otak. Banyak perkara yg menyebabkan sistem kardiovescular itu terganggu..antaranya penyempitan salur darah sama ada oleh kolestrol ataupun pengecilan salur darah itu sendiri. Ada juga berpunca dari gangguan limphatic berlebihan mendadak. Ada juga berpunca dari gagal buah pinggang berfungsi dan menghasilkan tekanan tinggi pada darah. Tidak kurang juga yg berlaku hasil impak kemalangan dalam keadaan tekanan darah yg tinggi. Banyak lagi sebenarnya punca2 stroke ni. Bekam merawat stroke dengan membuang lebihan sel darah mati kemudian menguja sel darah baru.Bekam mengurangkan tekanan darah pesakit yg berisiko merosakkan organ2 lain. Pesakit stroke memang sangat perlu berbekam dan rawatan utama penyakit stroke ialah perlu kerap berbekam.

DVT atau deep vane thrombosis jarang kita dengar tetapi kerap berlaku kepada mereka2 yg seringkali travel atau kerap memandu jauh tanpa menghiraukan kepentingan air untuk badan. Apabila air tidak mencukupi, hemin dan globin darah ( hemoglobin) tidak seimbang.Hal ini akan menyebabkan darah menjadi beku pada satu2 tempat didalam salur darah. Darah beku itu akan menyumbatkan salur darah terutama di bahagian injap salur darah.Selalunya simptom jelas apabila kaki pesakit mula bengkak dari biasa. Walaupun deep vane thrombosis ini tidak begitu merbahaya. Namun kesan selebihnya jika tidak di rawat akan membawa risiko serangan jantung atau paru2 ( pulmunary ambosis) jika berlaku pergerakan mendadak darah beku tersebut. Bekam berupaya menstabilkan kelikatan darah dengan ransangan gantian darah baru. Selain itu bekam berupaya mengurangkan tekanan pada kaki yg bengkak itu dengan detox darah keluar. Peredaran darah dengan ransangan bekam akan perlahan-lahan mencairkan darah beku tadi dengan bantuan diet yg betul.

Kestabilan Hormon juga satu kepentingan dalam sistem badan. Ia mempengaruhi aspek emosi, psycology dan fisiology seseorang. Dengan hormon yg tidak stabil akan menambahkan tekanan emosi selain menjejaskan kesihatan seseorang. Kandungan darah yg beracun atau bertoxin dan banyak lebihan acid biasanya mengganggu rembesan organ2 kelenjar merembes hormon dengan baik. Atau lebih tepat hormon yg di rembes tidak sampai kepada organ atau sel yg memerlukannya disebabkan banyak halangan dalam aliran darah. Bekam dengan teori detox ini berupaya membuang halangan2 dalam darah seterusnya membantu sistem indocrine seseorang lancar. Masalah kitaran haid, over stress, seksual dan kulit sensitif biasanya dapat diatasi dengan kerap berbekam. Sebab itu orang yg berbekam kelihatan lebih berseri dan sihat (Hensem mcm aku).😅

Banyak lagi yg boleh dirawat dengan kaedah bekam ini. Sbb itulah bekam adalah rawatan sunnah yg sentiasa diamalkan Baginda Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W. Dengan sabda Baginda : 

"Sebaik2 rawatan adalah berbekam"..

No comments:

Post a Comment