ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: DAKWAAN GST BAKAL NAIK..., POLITIK BUSUK TERDESAK DAP SARAWAK

Monday 2 May 2016

DAKWAAN GST BAKAL NAIK..., POLITIK BUSUK TERDESAK DAP SARAWAK


Dakwaan Dap Sarawak bahawa kerajaan akan menaikkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) kepada sekurang-kurangnya 10 peratus jika Barisan Nasional (BN) menang besar dalam pilihan raya negeri itu dilihat bukan sahaja ‘melucukan’ malah boleh disifatkan sebagai satu ‘politik busuk’ orang yang terdesak.
Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Jamawi Jaafar berkata usaha terdesak mereka itu sememangnya sesuatu yang sudah dijangka kerana dalam mana-mana pilihan raya sekali pun mereka tidak pernah lekang daripada menimbulkan pelbagai dakwaan membabi buta bagi memancing sokongan rakyat.
Menurut beliau itu adalah permulaan dan selepas ini mungkin akan ada abanyak lagi cerita-cerita karut yang akan dikeluarkan seperti itu kerana hari ini sememangnya mereka ketandusan isu setempat untuk dimanipulasi.
“Tidak pelik dengan kenyataan berkenaan kerana isu-isu setempat saya percaya di bawah Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem dan barisan kepimpinan kerajaan negeri telah melaksanakan yang terbaik untuk rakyat.
“Jadi apabila ketiadaaan isu-isu setempat maka isu nasional akan dijaja dan dimomokkan kepada rakyat Sarawak. Namun apa pun kita penuh yakin rakyat negeri berkenaan dapat melihat dengan lebih dekat siapa yang benar-benar mampu membawa aspirasi mereka,” katanya kepada UMNO-Online, di sini, hari ini.
Dap Sarawak mendakwa kerajaan akan menaikkan GST kepada sekurang-kurangnya 10 peratus jika BN menang besar dalam pilihan raya negeri itu.
Memetik laporan  Ketua Dap Sarawak, Chong Chieng Jen mendakwa langkah itu akan diambil susulan kejatuhan harga minyak dunia dan kehilangan berterusan hasil kerajaan.
“Pilihan raya Sarawak akan menjadi ujian penerimaan rakyat terhadap GST; ia akan jadi saatnya untuk rakyat Sarawak menentang GST melalui undi mereka. Kejayaan BN akan dilihat sebagai restu kepada GST dan jika BN menang besar, besar kemungkinan GST akan dinaikkan kepada sekurang-kurangnya 10 peratus,” kata Chong.
Mengulas lebih lanjut Jamawi seterusnya menegaskan apa pun keputusan pilihan raya negeri bukanlah akan menjadi penunjuk seperti mana dakwaan berkenaan.
Ini kerana katanya sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, sebarang perubahan atau sebarang pelaksanaan akan dibawa kepada kabinet dan seterusnya dibincangkan di Dewan Rakyat.
“Logik akal…takkan nak senang-senang buat macam tu. Janganlah hentam kromo dan pukul borong sahaja. Mereka sekadar timbulkan itu dan timbulkan ini. Kena ingat sejarah pembohongan pembangkang menjelang Pilihan raya Umum ke-13 yang lalu berkenaan dakwaan 40,000 pengundi bangladesh.
“Jadi dalam soal ini, janganlah mudah terpengaruh dengan dakwaan yang tidak berasas itu. Inilah realitinya yang perlu difikirkan bersama untuk kepentingan rakyat Sarawak,“ katanya. -MediaUMNO

No comments:

Post a Comment