ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: KERAJAAN PERKENALKAN SEWA DAN BELI RUMAH DI 5 PPR

Sunday 7 August 2016

KERAJAAN PERKENALKAN SEWA DAN BELI RUMAH DI 5 PPR


PORT DICKSON: Sistem sewa beli rumah Program Perumahan Rakyat (PPR) akan dilaksanakan di lima PPR yang kini dalam proses penawaran kepada penyewa yang layak. 

Lima PPR berkenaan adalah di Gua Musang, Kelantan sebanyak 1,000 unit; Kampung Hassan, Hulu Selangor (300 unit); Lembah Subang 2, Selangor (1,580); Ladang Siliau, Negeri Sembilan (300) dan Jinjang, Kuala Lumpur (1,000). 

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Tan Sri Noh Omar, berkata sistem itu membolehkan penyewa memiliki rumah selepas membayar sewa bulanan dalam suatu tempoh masa yang akan ditetapkan kemudian. 

Katanya, pelaksanaan sistem itu membabitkan rumah yang dibina oleh kementerian diputuskan dalam mesyuarat Kabinet, minggu lalu. 

"Kerajaan bersetuju melaksanakan sistem ini kerana ramai golongan berpendapatan rendah berhadapan masalah mendapatkan pinjaman bank untuk membeli rumah kerana bekerja sendiri seperti menjadi pemandu teksi dan peniaga kecil," katanya. 

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas majlis penyerahan Projek Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) di Rumah Pangsa Sri Bandar di sini, hari ini. 

Katanya, harga rumah yang ditawarkan adalah RM35,000 berbanding kos sebenar rumah sehingga kira-kira RM160,000.
bharian

No comments:

Post a Comment