ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: LARANG LAKSANA KAEDAH LAHIR BAYI DALAM AIR

Wednesday 13 July 2016

LARANG LAKSANA KAEDAH LAHIR BAYI DALAM AIR


PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan (KKM) melarang kaedah melahirkan bayi dalam air dilakukan di mana-mana hospital swasta di negara ini, kata Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan), Datuk Dr S Jeyaindran.

Beliau berkata, larangan itu dilakukan kerana masih tiada bukti yang mengatakan kaedah kelahiran seperti itu dapat memberi manfaat kepada para ibu.

Baru-baru ini, KKM memberikan notis larangan tersebut kepada Hospital Pantai, Kuala Lumpur yang kemudian mencetuskan perdebatan di media sosial susulan arahan tersebut.

Jelasnya arahan yang sama akan diberikan kepada mana-mana hospital yang menawarkan perkhidmatan berkenaan.

"Kita mengeluarkan arahan ini demi faktor keselamatan, walaupun kaedah itu telah dipraktikkan beberapa tahun sebelum ini dan tidak berlaku apa-apa insiden namun sekiranya ada bayi yang meninggal dunia menggunakan kaedah itu, siapa yang akan bertanggungjawab?"," katanya dalam sidang media di sini, hari ini.

Katanya larangan itu akan diteruskan selagi masih tiada bukti yang menunjukkan kelahiran dalam air adalah selamat dan memberi manfaat kepada ibu dan mereka yang terlibat.
Bernama

No comments:

Post a Comment