ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: BAI'AH : TAKLIK LAFAZ CERAI TALAK TIGA SAH - TIMBALAN MURSYIDUL AM PAS

Thursday 3 September 2015

BAI'AH : TAKLIK LAFAZ CERAI TALAK TIGA SAH - TIMBALAN MURSYIDUL AM PAS




KOTA BARU: PAS Kelantan mengesahkan taklik lafaz cerai talak tiga yang dikenakan oleh parti itu ke atas wakil rakyatnya di negeri ini bagi mengelak mereka melompat parti adalah sah di sisi perundangan Islam.


Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Ahmad Yakob berkata, pihaknya telah merujuk perkara berkenaan kepada Ketua Hakim Syarie Kelantan Datuk Daud Mohammad dan beliau mengesahkan dari segi hukum Islam, jatuh hukum kepada pelafaz taklik tersebut jika individu terbabit keluar parti.
"Taklik yang telah dia (wakil rakyat) sebut itu, dengan sendirinya berlaku dan hendaklah didaftar dengan Mahkamah Syariah secara rasmi.
"Dari segi hukumnya dah terjatuh (talak tiga). Itu pandangan yang diberi oleh Ketua Hakim Syarie Kelantan," kata Menteri Besar Kelantan itu kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di Kota Darul Naim di sini, Rabu.
Ahmad yang juga Pesuruhjaya PAS Kelantan mengulas mengenai taklik lafaz cerai anggota Parlimen Kuala Krai Dr Hatta Ramli daripada PAS, berikutan dakwaan bahawa Dr Hatta telah menyertai parti baharu yang sedang dalam proses didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) iaitu Parti Amanah Negara (Amanah).
PAS memperkenalkan bai'ah atau sumpah kepada wakil rakyatnya di seluruh negara yang bertanding atas tiket parti itu sejak 2004 yang mesti mengosongkan kerusi mereka jika meninggalkan parti atau melompat ke parti lain dengan sukarela.
Selain itu, bekas Mursyidul Am PAS Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dikatakan menambah syarat bahawa wakil rakyat PAS di Kelantan perlu bertaklik dengan melafazkan cerai talak tiga terhadap isteri masing-masing. 
Semalam, PAS mengesahkan sebanyak 22 bekas pemimpinnya termasuk Dr Hatta bukan lagi anggota parti berkenaan sebaik sahaja mereka menyertai Parti  Pekerja-pekerja Malaysia (PPM) yang diambil alih oleh Gerakan Harapan Baru (GHB) dan akan dijenamakan semula sebagai Amanah.
Perkara itu berdasarkan Fasal 15(1)(c) Perlembagaan PAS (Pindaan 2011) iaitu keberhentian disebabkan menyertai parti politik lain.
Daud sebelum ini dilaporkan berkata mana-mana individu yang melafaz sumpah dan melanggar sumpah, dengan menyertai parti lain, perlu membuat pengesahan di Mahkamah Syariah kerana lafaz talak yang diikrar adalah sah.
Beliau dipetik sebagai berkata taklik talak dengan bersumpah itu tidak boleh dielakkan dengan kafarah atau bayar denda sumpah dan menasihatkan individu yang terlibat melafaz bai'ah talak tiga dan bertindak keluar parti untuk menyertai parti lain, merujuk pengesahan cerai di Mahkamah Syariah kerana jika tidak dirujuk ke Mahkamah Syariah, mereka boleh dianggap bersekedudukan secara haram.- Bernama

No comments:

Post a Comment